سفارش تبلیغ
صبا ویژن

کامپیوترهای ژنتیکی

کامپیوترهای ژنتیکی


 

در زمان های گذشته ، هر شاخه از علم ، سرش در کار خودش بود و کاری به کار بقیه نداشت. ولی در این دوره و زمانه ، اوضاع به قدری پیچیده شده که می شود انتظار هر اتفاقی را داشت.
نمونه آن هم دخالت علم ژنتیک در دنیای کامپیوترها و صفر و یک است. این روزها محققان نانوفن آوری تلاش می کنند که از DNA در مدارات الکترونیک و از جمله کامپیوترها استفاده کنند.
اولین کسی که به سرش زد از DNA در زمینه هایی غیر از زیست شناسی هم می شود استفاده کرد ، یک شیمی دان دانشگاه نیویورک بود به اسم نایمن سیمن.
از 22 سال پیش ، او به این قضیه فکر می کرد که چگونه می توان اطلاعات ژنتیک موجود در DNA را برای انجام وظایف سودمند دیگر، مهندسی کرد. هر مولکول DNA کدی در داخل ساختمانش دارد که محققان می توانند با دوباره تنظیم کردن آن ، پیوند مولکول های DNA با همدیگر را کنترل کنند. هدف این وصله و پینه زدن مولکول های DNA ، رسیدن به کارخانه های میکروسکوپی است که می توانند مولکول های سفارشی (مولکول هایی با خصوصیات از قبل تعیین شده) و عناصر الکترونیکی ده برابر کوچک تر (نسبت به محدودیت های فعلی برای اندازه عناصر الکترونیکی) تولید کنند.
هر مولکول DNA در ساختمان داخلی اش یک کد دارد که می توان با دوباره فرموله و تنظیم کردن آن ، اتصالات مولکول های DNA به همدیگر را کنترل کرد. هر رشته منفرد DNA ، رشته طولانی و بلندی است که از بلوک های بنیادین شیمیایی: ادنین (A)، تایمین (T)، سایتوزین (C)و گوانین (G)تشکیل شده است.
هر موجود زنده ، یک کد ژنتیک منحصر به فرد در داخل سلول هایش دارد که با ترکیبی از حروف بالا مشخص می شود.
دو رشته DNA می توانند با هم ترکیب شوند و مارپیچ دوبل معروفی را که توسط کریک و واتسون در 1953 کشف شد، تشکیل بدهند. اما این آرایش نردبانی دوقلو تنها زمانی می تواند اتفاق بیفتد که بلوک های بنیادین داخل دو رشته با هم سازگار باشند؛ یعنی پیوند A با T و پیوند C با G.
به گفته توماس لابین از دانشگاه Duke این پیوندها مثل یک چسب هوشمند می داند کدام قطعه ها را به هم بچسباند. لابین و گروهش با طراحی ساختاری که چند قطعه DNA داشت کارشان را شروع کردند. این قطعه ها با هم در یک محلول آبی مخلوط می شوند ، سپس قطعه هایی با کد سازگار با هم پیوند تشکیل می دهند تا چند کپی از ساختار خواسته شده را شکل دهند.حتما شما هم اسباب بازی هایی را دیده اید که قطعات شان از هم جداست و با وصل کردن آن ها به هم مثلا یک هواپیما یا ماشین ساخته می شود. روش ترکیب شدن مولکول های DNA هم شبیه این اسباب بازی هاست ، با این تفاوت که تنها کافی است جعبه قطعات جدا از هم را تکان بدهی تا خود قطعات به صورت خودکار همدیگر را پیدا کنند و به هم بچسبند!
DNA در طبیعت اغلب فقط یک زنجیره به هم پیوسته بلند دارد، ولی محققان ترجیح می دادند شکل های دیگری را هم داشته باشند.
بیشتر از سی سال پیش ، زیست شناس ها کشف کردند که سلول ها در دوران اصلاح و بازسازی ،مولکول های DNA ای به شکل صلیب می سازند. بازوهای کناری یا شاخه های این مولکول های DNA کد ژنتیکی را داشتند که حرف هایش از سر و ته یکسان خوانده می شد ؛ مثل کلمات متقارنی مانند گرگ و کمک.
سیمن و گروهش این ترتیب متقارن DNA را تغییر دادند تا یک مولکول پایدار با چهار بازو بسازند. آنها همچنین توانستند DNA با 3 ، 5 و 6 بازو بسازند.
این اشکال چسبناک دو بعدی از سر تا ته تنها چند نانونمتر طول داشتند(هر نانومتر = یک میلیاردیم متر). محققان هم چنین برای آن ها سرهای چسبناکی طراحی کردند.
این رشته های DNA با سرهای چسبناک به عنوان وصل کننده میان مولکول ها عمل می کردند.اوایل امسال لابین و همکارانش با قطعات DNA صلیبی شکل ، یک شبکه های چهار در چهار ساختند.
با اضافه کردن یک نوع پروتئین به این شبکه ها، این گروه توانستند قدم رو به جلویی را برای ساخت عناصر نانوالکترونیک بردارند. حالا دیگر دانشمندان می توانستند مواد کاربردی دیگری مثل فلزات ، نیمه هادی ها و عایق ها را به این مولکول های DNA ویژه اضافه کنند و کارهای خاصی را با آن ها بکنند. مثلا همین اواخر، از این تکنیک برای ساخت یک ترانزیستور ساده و همین طور سیم های فلزی استفاده شد.البته برای ساخت عناصر پیچیده تر یک مشکل وجود دارد. محققان برای این که بار منفی DNA را پایدار نگاه دارند، یون های مثبت را به محلول اضافه می کنند.
ولی ممکن است یون ها با مواد کاربردی لازم برای ساخت عناصر الکترونیکی تداخل داشته باشند. یک راه حل استفاده از مولکول های شبه DNA ای است که همان کد DNA قبلی را داشته باشند ولی بی بار(خنثی) باشند. سیمن می گوید در حدود 1000 مشتق از DNA با "رنگ و بوهای" مختلف وجود دارد که از یکی از آن ها برای این کار می توان استفاده کرد. ولی مشکل این کار این است که ساخت این DNA جایگزین ، 10 برابر گران تر از DNA اصلی در می آید. البته با اوضاع فعلی که تکنیک های تولید تراشه ها به بن بست رسیده و نمی توان تا اندازه های کوچک تر از چند ده نانومتر جلوتر رفت ، این روش سودمند است.
با استفاده از این آرایش مولکول های شبه DNA ، نه تنها کامپیوترها و دیگر وسایل ما فشرده تر می شوند، بلکه سریع تر هم می شوند.محققان می توانند از DNA های ویژه برای حرکت دادن دیگر مولکول های DNA هم استفاده کنند.
اولین بار در سال 0200 محققان توانستند یک DNA شبیه Vبسازند که مثل یک قیچی مولکولی عمل می کرد، یعنی دو سر این مولکول V شکل بسته می شد و دوباره باز می شد. با استفاده از چنین حرکت هماهنگ مشابهی ، سیمن و همکارانش در سال 2004 یک مولکول DNA دو پا ساختند که می توانست راه برود. چیزی که بهتر است به آن یک نانوروبات بگوییم.
لابین می گوید در آینده ممکن است پزشک ها ماشین های DNA خودکار را به عنوان حسگرهای زیستی و یا سیستم های تحویل دارو به بدن تزریق کنند و مکان های مشخصی مثل تومورها و یا لخته های خونی را هم هدف بگیرند. اگرچه برای عملی شدن بعضی از این کاربردها چندین سال وقت لازم است ولی سرعت پیشرفت در این حوزه از علم آن قدر زیاد است که بعید نیست همین فردا پس فردا به نتیجه هم برسند!


مجموعه مقالات برگزیده در هشتمین کنفرانس دانشجویی مهندسی برق ایرا

به نام خدا

Papers  of 8th Iranian Student Conference on Electrical Engineering - 2005 - Kerman

مجموعه مقالات برگزیده در هشتمین کنفرانس دانشجویی مهندسی برق ایران - کرمان - شهریور 1384

بیش از 1800 صفحه در قالب بیش از 220 مقاله به فرمت PDF

تهیه و تنظیم : مصطفی لک زایی

برای دیدن لیست مقالات اینجا را کلیک کنید

***تقدیم به همه دانشجویان مهندسی برق کشور عزیزمان - ما را از دعای خیرتان فراموش نکنید***

برای دیدن مفالات نیاز یه نرم افزار Acrobat reader خواهید داشت.

Group Website : http://www.ml.blogfa.com

 


نا نو ربا تها در علم پزشکی

امکان استفاده از نانوروبات‌ها در پزشکی

(21 نوامبر 2005) (30 ـبتم 84)- مجلة روبوتیک twov در شمارة ماه نوامبر خود مقاله‌ای در زمینة نانوروبات‌های پزشکی منتشر کرده است.
در این مقاله سؤالاتی در زمینة امکانپذیر بودن نانوروبوتیک وسایلی مانند کنترل حرکت، ارتباط، برهم‌کنش وسایل پیرامون و زیست‌سازگاری آنها مطرح شده است. همچنین فواید بسیاری که نانوروبات‌ها از طریق توسعة روش‌های درمانی زیست‌پزشکی جدید به دنبال خواهند داشت ذکر شده است.
فناوری‌های جدید
در فیلم سفر اسرارآمیز Fantastic Voyone ما غالباً شاهد صحنه‌هایی هستیم که در آن از نانوروبات‌ها برای مبارزه با مشکلات بهداشتی استفاده می‌شود. حال آیا واقعاً پیشرفت‌های به دست آمده در فناوری‌نانو این کار را عملی خواهد کرد؟
کاوالکانتی: در واقع بسیاری اوقات این داستان‌‌های علمی تخیلی از واقعیت الهام گرفته و یا حداقل بر مبنای مباحث علمی می‌باشند. به عنوان مثال ژول ورن در داستان از ”زمین به ماه (1865)“. سفر به ماه را که توصیف می‌کند از پیشرفت‌های واقعی علمی نجوم فیزیک آن زمان الهام گرفته بود. اگر چه در سالی که آن کتاب نوشته شد این کار به نظر بسیاری از مردم غیرممکن به نظر می‌رسید. اما اکنون سفر به مریخ هم امکان‌پذیر شده و اخیراً هم روبات‌های خود کنترلی را برای کاوش در سطح این سیاره سرخ به کار گرفته‌اند.
همچنین طی قرن 19، بسیاری از دانشمندان تعیین ترکیب شیمیایی یک سیاره را امری غیرممکن می‌دانستند. اما در قرن 20، طیف‌سنجی با استفاده از فیزیک کوانتوم با موفقیت امکان‌پذیر بودن آن را نشان داد. در سال 1966، بخشی از فیلم سفر اسرارآمیز نهم، الهام گرفته از واقعیت و بحث و جدل‌هایی بود که بر اثر سخنرانی فیزیک‌دان مشهور و برندة جایزه نوبل یعنی ریچارد فاینمن پدید آمد. وی در سخنان خود در سال 1959 امکان‌پذیر بودن فناوری‌نانو را اعلام کرد و گفته بود تولید نانوماشین‌ها نتیجه‌ای کاملاً طبیعی از پیشرفت فناوری است و در واقع سرعت پیشرفت‌های جدید بسیار سریع‌تر از آن چیزی است که تاکنون برای فناوری‌ها وجود داشته است.
تولید نانوروبوت‌ها
چه مراحلی برای ساخت نانوروباتی که بتواند در پزشکی به کار رود باید طی شود؟
کاوالکانتی: ساخت نانوروبوت‌ها مستلزم حصول پیشرفت‌هایی در مواد صلب الماس‌گونه است و این کار هم امکان‌پذیر است و تولید نانوابزارها طی سال‌های اخیر روبه رشد بوده است. تولید الماس گونه‌ها مرحله به مرحله در حال پیشرفت است و برای حرکت به سمت تولید روبات‌ها در ابعادی قابل مقایسه با باکتری‌ها، لازم است درکی از این زمینه داشته باشیم. به عنوان مثال، چند ماه قبل، اولین روبات متحرک ساخته شد که می‌توانست تا ابعاد 60 در 250 میکرون را اندازه‌ بگیرد.
در این مقیاس، می‌توان پیش‌بینی نمود که ابعاد روبات‌هایی که در سال‌های آینده پدید می‌آیند به سرعت به 100 میکرون و بعد از آن 50 میکرون و همین طور کاهش می‌یابند. هم‌اکنون نمونة اولیة وسیلة 90 نانومتری Intel، یک SRAM 52 مگابیتیِ کاملاً کاربردی تولید کرده که طول پایة ترانزیستور آن nm50 است و ابعاد سلول SRAM آن تنها حدود 1 یا تقریباً نصف اندازة سلول اغلب SRAMهای پیشرفتة امروزی است. و این کوچک‌سازی با توجه به نقشه راه اتحادیة صنعت نیمه‌رساناها ادامه می‌یابد.
تا سال 2016، ICهای با عملکرد بالا حاوی بیش از 8/8 میلیارد ترانزیستور، در فضایی به مساحت 2mm280 خواهند بود. این رقم بیش از 25 برابر تعداد ترانزیستورهایی است که روی تراشه‌های امروزی با ابعاد nm130 قرار دارد. اما از آنجا که درون بدن انسان رگ‌های کوچکی به قطر 30 تا 60 میکرون وجود دارد، می‌توان پیدایش اولین نانوروبات طی ده سال آینده را کاملاً طبیعی دانست.
فناوری‌نانو در خدمت پزشکی
آیا در حال حاضر هیچ کار آزمایشگاهی روی انسان یا حیوان در این زمینه صورت گرفته است؟
کاوالکانتی: در واقع تاکنون نانوابزارهای کاملاً کاربردی بسیاری مانند موتورها، حسگرها، محاسبه‌گرهای زیست مولکولی و نانوترانزیستورها ساخته شده است. اما در حال حاضر عمده‌ترین چالش، مجتمع‌سازی چندین بخش مجزا از این نانوابزارها روی یک نانوروبات قابل کنترل است، که برای انجام آن هم‌اکنون گروه‌های تحقیقاتی متعددی در نقاط مختلف جهان، طی پروژه‌های میان رشته‌ای با یکدیگر همکاری می‌کنند. در این راه، شبیه‌سازی‌های نظری به عنوان ابزاری مفید و ارزشمند برای مجتمع‌سازی سیستم و آزمایش‌پذیر شدن آن به شمار می‌آید.
به هر حال، اطمینان از دستیابی به کنترل مناسب بر چنین نانوماشین‌هایی یکی از موضوعات بحث‌انگیز در راه محقق شدن نانوروبات‌هاست و در واقع شما می‌توانید از طریق روش‌های نانومکاترونیک (nanomechatronics) به ارزیابی و محاسبه آن بپردازید. استفاده از نانوروبات‌ها در انسان پس از انجام صدها آزمایش با تمام جزئیات از ابتدا روی موش‌های آزمایشگاهی ممکن خواهد شد. در واقع، این روند طولانی آزمایشگاهی، برای هر فناوری زیست‌پزشکی جدیدی انجام می‌شود. مانند فناوری‌نانوپوسته‌ها که با موفقیت روی موش‌های آزمایشگاهی برای مبارزه با سرطان به کار گرفته شد.
استفاده از این نانوپوسته‌ها نتیجة پیشرفت‌های به دست آمده در فناوری‌نانو است و به عنوان یک روش درمانی- دارویی نتایج مثبت و امیدوارکننده‌ای داشته است. با پیشرفت بیشتر در حرکت به سمت نانوروبات‌ها، می‌توان به نتایج مؤثرتر دیگری در زمینة مراقبت‌های بهداشتی امیدوار بود.
ملزومات Customized
برای آن که یک نانوروبات بتواند درون بدن انسان کار کند چه چیزهایی لازم است؟
کاوالکانتی: برای رسیدن به بیشترین کارآیی، نانوروبات‌ها در حالت ایده‌آل نباید قطری بزرگ‌تر از 3 میکرون داشته باشند. این نانـوروبات باید دارای مبـدل‌ها (transducers) و محرک‌ها (actuator)های کارآمد با هزینه مصرفی کم بوده و بتوانند به محض قرار گرفتن درون بدن انسان به طور موثری با محیط پیرامون خود تعامل نمایند.
برای پاسخ‌دهی مؤثر در زمان واقعی به محیط، در این نانوروبات باید سیستم مجتمعی تعبیه شده باشد. به همین دلیل انتظار می‌رود هنگام نیاز به چنین پاسخ‌های حرکتی با استفاده از موتورهایی برای کشش روبات حرکت‌های کنترلی لازم را فراهم کرد کاری که با برخی دخالت‌های زیست پزشکی قابل انجام است.کنترل نانوروباتیِ مبتنی بر حسگرها را هم می‌توان با استفاده از نانوحسگرهای حرارتی و یا شیمیایی انجام داد.
استفاده از نانوروبات‌ها
آیا شما می‌توانید زمان استفاده از نانوروبات‌ها را درون بدن بیماران پیش‌بینی کنید؟
کاوالکانتی: هر دارویی قبل از آن که برای مداوا به کار رود، لازم است پس از مجموعه‌ای از بررسی‌های آزمایشگاهی تأییدیة لازم را به دست آورد. و هیچ تفاوتی هم بین داروهای سنتی و داروهای جدید مبتنی بر فناوری‌نانو (نانوداروها) وجود ندارد.
بعد از طی این مرحله و با به دست آمدن نتایج خوب از صدها مورد بررسی آزمایشگاهی و حتی انجام آزمایش‌های بالینی بیشتر، به طور طبیعی، نسبت به این روش‌ها در درمان بیماران اطمینان بیشتری پدید می‌آید.
به کار بردن فناوری‌های تایید شده زیست‌پزشکی در زندگی روزانه از سوی مردم دور از انتظار نیست و این شامل نانوپوسته‌ها، نانوداروهای مبتنی بر DNA و نانوروبات‌ها می‌شود.


هوش مصنوئی


چگونه یک شبکه عصبی‌ هوشمند بسازیم؟ - مثالی از برنامه‌نویسی شیء‌گرا در شبکه‌های عصبی و هوش مصنوعی


 


   


قدرت و سرعت کامپیوترهای امروزی به راستی شگفت انگیز است؛ زیرا کامپیوترهای قدرتمند می‌توانند میلیون‌ها عملیات را در کمتر از یک ثانیه انجام دهند. شاید آرزوی بسیاری از ما انسان‌ها این باشد که ای کاش می‌شد ما نیز مانند این دستگاه‌ها کارهای خود را با آن سرعت انجام می‌دادیم، ولی این نکته را نباید نادیده بگیریم که کارهایی هستند که ما می‌توانیم آن‌ها را به آسانی و در کمترین زمان ممکن انجام دهیم، ولی قوی‌ترین کامپیوترهای امروزی نیز نمی‌توانند آن‌ها را انجام دهند و آن قدرت تفکری است که مغز ما انسان‌ها دارد. حال تصور کنید که دستگاهی وجود داشته باشد که علا‌وه بر قدرت محاسبه و انجام کارهای فراوان در مدت زمان کوتاه، قدرت تفکر نیز داشته باشد یا به قول معروف هوشمند باشد!این تصور در حقیقت هدف فناوری هوش مصنوعی یا Artificial Intelligence) AI) است. یکی از راه‌حل‌های تحقق این هدف، شبکه‌های عصبی است. شبکه‌های عصبی در واقع از شبکه‌های عصبی و سیستم عصبی انسان الگوبرداری می‌کنند. برخی از محققان براین باورند که هوش مصنوعی و شبکه‌های عصبی دو راه‌حل متفاوت و در دو جهت مختلف هستند، ولی این باور را نمی‌توان کاملاً صحیح دانست؛ چرا که در حقیقت علم شبکه‌های عصبی و هوش‌مصنوعی وابسته به هم هستند. بدین‌معنا که قبل از این‌که Symbolها بتوانند توسط هوش مصنوعی شناسایی شوند، باید مراحلی طی شود. مثلاً تصور کنید که Symbolهایی مانند خانه، انسان یا میز وجود دارند. قبل از این که AI بتواند هر کدام از این Symbolها را شناسایی کند، باید از توانایی‌ها و صفات هر کدام از این‌ها اطلاع کامل حاصل کند. مثلاً تصور کنید که یک روبات که هوش مصنوعی دارد، یک انسان را می‌بیند، ولی از کجا می‌فهمد که این جسم یک انسان است؟ مثلاً بر اساس مشخصاتی مثل داشتن دو پا، دست، صورت، دهان و قدرت تکلم. اما شما وقتی یک انسان دیگر را می‌بینید، نیازی ندارید که اول تعداد پاهای او را بشمارید و بعد بگویید که این جسم، انسان است. مغز انسان‌ها می‌تواند با دیدن یک جسم فقط برای یک بار یاد بگیرد و اگر مجدداً آن جسم را مشاهده کرد، می‌تواند سریع تشخیص دهد و قسمت‌های مختلف مغز می‌توانند به صورت همزمان فعالیت کنند و از اطلاعات درون مغز استفاده نمایند. شبکه‌های عصبی در بسیاری از پروژه‌های هوش مصنوعی به کار گرفته می‌شود. مثلاً برای برنامه‌های تشخیص و الگوبرداری، شناسایی تصویر و کاراکتر، روبات‌ها و برنامه‌های فیلترینگ اطلاعات. این شبکه‌ها امروزه حتی در اتومبیل‌های بی‌سرنشین نیز کاربرد دارد. به طوری‌که با دیدن و بررسی رانندگی انسان‌ها، می‌توانند رانندگی کنند. در این مقاله اصول شبکه‌های عصبی در برنامه‌نویسی شیء‌گرا مورد بررسی قرار می‌گیرد. با استفاده از زبان #C و انجام دادن عملیات X-OR ساده می‌توانید اولین برنامه ساده هوش مصنوعی خود را بنویسید. لازم به ذکر است که مثالی که در این مقاله از آن استفاده شده، از مقاله Matthew Cochran (سی شارپ کورنر) اقتباس شده است.


فناوری نانو

فناوری نوین نانوتکنولوژی، تمام دنیا را فرا گرفته است. به بیان دیگر، «نانوتکنولوژی بخشی از آینده نیست بلکه همه آینده است». در این نوشتار بعد از تعریف نانوتکنولوژی و بیان کاربردهای آن دلایل و ضرورت‌های توجه به این فناوری، بیان شده است.
● تعریف نانوتکنولوژی و آشنایی با آن
نانوتکنولوژی، توانمندی تولید مواد، ابزار و سیستم‌های جدید با کنترل سطوح مولکولی و اتمی و استفاده از خواصی است که در آن سطوح ظاهر می‌شود. نانوتکنولوژی، رشته‌ای جدید نیست، بلکه رویکردی جدید به تمام رشته‌هاست. نانوتکنولوژی، در حوزه‌های مختلفی نظیر: غذا، دارو، تشخیص پزشکی، بیوتکنولوژی، الکترونیک، رایانه، ارتباطات، حمل و نقل، انرژی، محیط زیست، مواد، هوافضا و امنیت ملی، کاربرد دارد. کاربردهای وسیع و پیامدهای اجتماعی، سیاسی و حقوقی نانوتکنولوژی آن را به زمینه‌ای فرابخشی، تبدیل کرده است.
آزمایش و تحقیق در مورد نانوتکنولوژی از ابتدای دهه ۸۰ قرن بیستم به‌طور جدی پیگیری شد، اما آثار معجزه‌آسا و باور نکردنی آن در روند تحقیق و توسعه، توجه همه کشورهای بزرگ را به خود جلب کرد. این امر، فناوری نانو را به یکی از مهم‌ترین اولویت‌های تحقیقاتی در دهه اول قرن بیست و یکم، تبدی کرد.
استفاده از فناوری نانو در علوم پزشکی، پتروشیمی، مواد، صنایع دفاعی، الکترونیک، رایانه‌های کوانتومی و غیره آن را به عنوان چالشی علمی و صنعتی برای جهانیان مطرح کرد. محققان، اساتید و صنعتگران ایرانی نیز باید در بسیجی همگانی، جایگاه، موقعیت و وضعیت خویش را در مورد این موضوع، مشخص کنند و با برنامه‌ریزی علمی و دقیق به حضوری فعال و رقابتی سالم در این جایگاه روی آورند. طراحی برنامه‌ای منسجم، فراگیر و همه جانبه برای این منظور، اجتناب‌ناپذیر است.
● نانوتکنولوژی و کاربردهای آن
فناوری نانو، عنصری اساسی باری درک بهتر طبیعت در دهه‌های آینده خواهد بود. همکاری‌های تحقیقاتی میان رشته‌ای، آموزش خاص و انتقال ایده‌ها و افراد به صنعت از جمله مزایای نانوتکنولوژی در آینده است. بخشی از تأثیرات و کاربردهای نانوتکنولوژی به شرح زیر است:
۱) تولید، مواد و محصولات صنعتی
نانوتکنولوژی تغییر بنیانی مسیری است که در آینده، موجب ساخت مواد و ابزار خواهد شد. امکان سنتز بلوک‌های ساختمانی نانو با اندازه و ترکیب به دقت کنترل شده و سپس چیدن آنها در ساختارهای بزرگ‌تر، که دارای خواص و کارکرد منحصر به فرد باشند، انقلابی در مواد و فرایندهای تولید آنها، ایجاد می‌کند. محققان، ساختارهایی از مواد را ایجاد خواهند کرد که در طبیعت وجود ندارد و شیمی مرسوم، قادر به ایجاد آنها نیست. برخی از مزایای نانوساختارها عبارتند از: مواد سبک‌تر، قوی‌تر و قابل برنامه‌ریزی، کاهش هزینه عمر کاری با کاهش دفعات نقص فنی، ابزار نوین بر پایه اصول و معماری جدید و به‌کارگیری کارخانه‌های مولکولی یا خوشه‌ای که مزیت مونتاژ مواد در سطح نانو را دارند.
۲) پزشکی و بدن انسان
رفتار مولکولی در مقیاس نانومتر، سیستم‌های زنده را اداره کرده و مقیاسی را ایجاد می‌کند که شیمی، فیزیک، زیست‌شناسی و شبیه‌سازی رایانه‌ای به آن سمت گرایش دارند.
نانوتکنولوژی، فراتر از استفاده بهینه از دارو، فرمولاسیون و مسیرهایی برای رهایش دارو[۱] تهیه می‌کند و توان درمانی داروها را به نحو حیرت‌انگیزی، افزایش می‌دهد.
مواد زیست سازگار با کارایی بالا، از توانایی بشر در کنترل نانوساختارها به دست می‌آیند. نانو مواد سنتزی معدنی و آلی را می‌توان نظیر اجزای فعال، برای اعمال نقش تشخیصی، (مثل ذرات کوانتومی که برای مرئی‌سازی به کار می‌رود) درون سلول‌ها وارد کرد.
افزایش توان محاسباتی به وسیله نانوتکنولوژی، ترسیم وضعیت شبکه‌های ماکرومولکولی را در محیط‌های واقعی ممکن می‌کنند. این‌گونه شبیه‌سازی‌ها برای بهبود قطعات کاسته شده زیست سازگار در بدن و برای فرایند کشف دارو، الزامی هستند.
۳) دوام‌پذیری منابع کشاورزی، آب، انرژی، مواد و محیط زیست پاک
نانوتکنولوژی تغییراتی شگرف در استفاده از منابع طبیعی، انرژی و‌ آب ایجاد می‌کند و پساب و آلودگی را کاهش می‌دهد. همچنین فناوری‌های جدید، امکان بازیافت مجدد از مواد، انرژی و آب را فراهم خواهند کرد. نانوتکنولوژی، بر محیط زیست، تأثیری قابل توجه دارد. از آن جمله: ایجاد و درمان مسائل زیست محیطی با کنترل انتشار آلاینده‌ها، توسعه فناوری‌های «سبز» جدید که محصولات جانبی کمتری دارند. نانوتکنولوژی، توان حذف آلودگی‌های کوچک از منابع آبی (کمتر از ۲۰۰ نانومتر) و هوا (زیر ۲۰ نانومتر) و اندازه‌گیری و تخفیف مداوم آلودگی را در مناطق بزرگ‌تر دارد.
نانوتکنولوژی می‌تواند کارایی، ذخیره‌سازی و تولید انرژی را تحت تأثیر قرار دهد مصرف آن را کاهش دهد. برای مثال، شرکت‌های مواد شیمیایی، مواد پلیمری تقویت شده با نانوذرات را ساخته‌اند که می‌تواند جایگزین اجرای فلزی بدنه خودروها باشد. استفاده گسترده از این نانوکامپوزیت‌ها سالیانه ۵/۱ میلیارد لیتر صرفه‌جویی در مصرف بنزین، ایجاد می‌کند.
فناوری روشنایی در ۱۰ سال آینده، تغییرات عمده‌ای خواهد داشت. نیمه هادی‌های مورد استفاده در دیودهای نورانی (LEDها) به مقدار زیاد در ابعاد نانو تولید خواهد شد. تقریباً ۲۰ درصد از کل برق تولیدی امریکا، صرف روشنایی (چه لامپ‌های التهابی معمولی و چه فلوئورسنت) می‌شود، اما مطابق پیش‌بینی‌ها در ۱۰ تا ۱۵ سال آینده، پیشرفت‌های نانوتکنولوژی، مصرف جهانی را بیش از ۱۰درصد کاهش می‌دهد و سالانه ۱۰۰ میلیارد دلار، صرفه‌جویی و ۲۰۰ میلیون تن، کاهش انتشار کربن را به همراه دارد.


مقالات هشتمین کنفرانس دانشجویی برق

 

یکی از دوستان زحمت کشیدند و حدود ??? مقاله کنفرانس هشتم دانشجویی مهندسی برق که در شهریور ?? در کرمان برگزار شده است را روی صفحات وب گذاشته اند. شما می توانید مقالات خوبی را در زمینه های الکترونیک و کامپیوتر و فناوری اطلاعات و مخابرات و کنترل و برق قدرت و مهندسی پزشکی در این سایت بیابید. امیدوارم مجموعه مقالات کنفرانس نهم که هم اکنون در دانشگاه تهران در حال برگزاری است را نیز در آینده نزدیک برای استفاده دانشجویان روی صفحات وب قرار دهند. برای دیدن مقالات بر روی لینک زیر کلیک کنید:


Papers of 8th ISCEE 2005


نانو پودرهای مغناطیسی

کاربردهای نانوپودرهای مغناطیسی
?. ساخت آهنربا
برای ساخت آهنربا می‌توان به روشی که در ساخت قطعات از نانوپودرها توضیح داده شده است عمل کرد. یعنی پودرها را تحت فشار در دمای بالا قرار داد تا به هم بچسبند و یک قطعه درست شود. چنین قطعات آهنربایی در بلندگوها، هدفون‌ها و... استفاده می‌شوند. جالب است بدانید خودروهای جدید ?? آهنربای دائمی دارند. حرکت موتورهای DC، حرکت سقف، شیشه‌های پنجره و... با استفاده از آهنرباها کنترل می‌شوند.
قطارهایی هم که روی هوا حرکت می‌کنند، بر مبنای نیروی دافعه? بین آهنرباها در ریل و کف قطار، روی هوا می‌ایستند. یکسو و غیرهمسو کردن جریان الکتریکی این آهنرباها را به وجود می‌آورد و موجب حرکت یا ترمز قطار می‌شود.
?. قطعات آهنرباییِ کامپوزیت‌شده با پلیمرها ....

ادامه در ادامه مطلب